piątek, 12 sierpnia 2011

Domena czy subdomena?

Domena czy subdomena? Co lepsze? Co wybrać?

W zdecydowanej większości przypadków lepsza jest domena (oczywiście z rozszerzeniem .pl, jeśli udało Ci się przespać wczorajszy tip ;-)

Bywają jednak wyjątki od tej reguły:

1. Jeśli chcesz zbudować pewną markę na jakiejś domenie, możesz mieć główny, podstawowy serwis na domenie (np. stronę firmową), a blog czy forum na subdomenie. Wtedy wystarczy prosta nazwa, która mówi wszystko: www.blog.jakasnazwa.pl lub www.forum.jakasnazwa.pl. Sam korzystam z tego rozwiązania.

2. Jeśli zależy Ci na wypozycjonowaniu jakiejś domeny, to możesz na subdomenach postawić np. kilka serwisów tematycznych, które również będziesz pozycjonować. Efekt? Subdomeny wzmocnią od strony pozycjonerskiej domenę.

3. Czasami można pokusić się o tworzenie stron sprzedażowych na subdomenach. O co chodzi? Masz np. serwis firmowy: www.jakasfirma.pl. I sprzedajesz kilka produktów. Tworzysz im strony sprzedażowe na subdomenach domeny firmowej: www.produkt1.jakasfirma.pl, www.produkt2.jakasfirma.pl itd. Niekiedy taka taktyka może mieć sens (np. przy znacznej liczbie produktów, które chcesz promować na osobnych serwisach). Ja jednak preferuję tworzenie stron sprzedażowych na osobnych domenach.

4. Jeśli masz zarejestrowaną domenę, możesz utworzyć na jej bazie dowolną ilość subdomen. Oczywiście z dowolnymi słowami. Dlatego subdomeny dają Ci dużą swobodę w wymyślaniu adresów.

Dlaczego subdomena najczęściej jest gorsza od domeny? Oto 3 podstawowe powody:

1. Jest dłuższa od domeny
2. Wygląda mniej profesjonalnie
3. Trudniej ją zapamiętać

Na koniec jeszcze jedna wskazówka: unikaj jak ognia subdomen na darmowych hostingach! Oczywiście możesz postawić na takiej subdomenie jakąś mini stronkę z Twojego zaplecza pozycjonerskiego. Ale np. Twój blog ekspercki, sklep, forum czy - aż strach wymówić - stronę firmową? Nigdy!
Od początku zainwestuj parę złotych w domenę. Nie będziesz mieć w przyszłości problemów z przenoszeniem serwisu pod inną domenę (gdy dojrzejesz w końcu do tej decyzji ;-)

Aaa, jeszcze jedno: nigdy nie bierz domeny czy subdomeny w dzierżawę. Co to w ogóle ma być? Budowanie biznesu wokół czyjejś domeny? Całkowite uzależnianie się od tego kogoś? Zapomnij o takim rozwiązaniu.


http://zdrowejagody.pl

Brak komentarzy: